voedingsstoffen, voedingswaarden, indicatoren en enzymen (theorie - theorie met verwerkingsopdrachten)| bovenbouw m h v |
indicatoren
glucose-aantoning 'Fehlingreagens'
Een indicator is een scheikundige stof die een andere stof aantoont door bijvoorbeeld te verkleuren (indicatie = aanwijzing).
Met eenvoudige proefjes kunnen, met behulp van indicatoren, voedingsstoffen zoals suiker (glucose), eiwit, vet, en koolhydraten (zetmeel) in voedingsmiddelen worden aangetoond.
• 'JKJ' of jodium is een indicator voor zetmeel.
Zetmeel is een koolhydraat. Als er in een monster* voedselbrij zetmeel zit, toont de indicator 'JKJ' dit aan door een verdunning van dit monster blauw/zwart te kleuren.
• 'Fehlingreagens' is een indicator voor glucose.
Glucose is een verteringsproduct van zetmeel en andere koolhydraten. Als er in een monster* voedselbrij glucose zit, toont de indicator 'Fehlingreagens' dit aan door een verdunning van dit monster na verwarming geel/oranje te kleuren.
*) Een monster is een klein beetje van de te onderzoeken stof.
Van een persoon worden monsters van voedselbrij genomen op verschillende plekken in het spijsverteringsstelsel.
De voedselbrij wordt daarna met behulp van indicatoren onderzocht op de aanwezigheid van zetmeel en glucose.

- in de dunne darm en de dikke darm
- in de 12-vingerige darm en de dikke darm
- in de 12-vingerige darm en de dunne darm
Indicatoren kleuren sterker naarmate er meer van de specifieke voedingsstof in het monster aanwezig is.

- in de dunne darm
- in de 12-vingerige darm
- in de slokdarm
- in de mond
- in de dunne darm

- in de slokdarm
- in de dunne darm
- in de mondholte
- in de 12-vingerige darm
• 'Biureet' is een indicator voor eiwit.
Als er in een monster voedselbrij eiwit zit, toont de indicator 'Biureet' dit aan door paars/blauw te kleuren.
Een persoon voegt aan voedselbrij uit de dunne darm en aan voedselbrij uit de slokdarm de indicator 'Biureet' toe. De voedselbrij uit de slokdarm kleurt paars/blauw en de voedselbrij uit de dunne darm kleurt nauwelijks paars/blauw.

- geef aan hoe de vraag gemaakt is: (
) (
)

- geef aan hoe de vraag gemaakt is: (
) (
)